skocz do treści

Pochodnia - Miesięcznik społeczny Polskiego Związku Niewidomych

Z życia PZN

Dźwięki płynące z serca – czwarty World Song Festival for the Blind Włodzimierz Ożga

W dniach 14–16 listopada br. odbył się w Krakowie Lions World Song Festival for the Blind „Sounds from the Heart”. Była to już czwarta edycja tego wydarzenia, organizowanego od 2013 r. w Krakowie co dwa lata przez cztery krakowskie Lions Clubs: Kraków Stare Miasto, Kraków Śródmieście, Kraków Bona Sforza i Stańczyk. Celem Festiwalu jest budowanie świadomości na temat potrzeb i twórczości osób niewidomych, utalentowanych artystów. Dyrektorem całego przedsięwzięcia jest Jacek Legendziewicz z Lions Club Kraków Stare Miasto. Warto dodać, że krakowskie kluby są zrzeszone w stowarzyszeniu Lions Club International – największej, międzynarodowej, filantropijnej organizacji pozarządowej. Została ona utworzona w 1917 r. w Stanach Zjednoczonych. Obecnie liczy ponad 1,4 mln członków zrzeszonych w 45 tys. klubów na całym świecie. Motto stowarzyszenia brzmi „We Serve”. W Polsce pierwsze kluby Lions powstały w 1989 r. Obecnie w naszym kraju istnieje ich 55 i są zrzeszone w Dystrykcie 121 Polska.
W trzech dotychczasowych edycjach Festiwalu (2013–2017) wystąpiło łącznie 68 wokalistów z 20 krajów i 4 kontynentów: Belgii, Czech, Francji, Gambii, Ghany, Gruzji, Holandii, Islandii, Litwy, Maroka, Meksyku, Polski, Rosji, Rumunii, Szwecji, Słowacji, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch. W tym roku zgłoszenia można było nadsyłać do 31 maja i zrobiło to 22 wykonawców prawie ze wszystkich kontynentów (reprezentanta nie miały tylko Australia i Ameryka Północna), wśród których byli zarówno soliści, jak i trzy zespoły, w tym z tak odległych krajów, jak Argentyna, Indie, Ghana czy Mongolia.

Świetny koncert w Opolu
W tegorocznej edycji wydarzenia World Song Festival for the Blind organizatorzy w bardzo interesujący sposób wyłonili wykonawców z Polski. Z inicjatywy Jacka Legendziewicza z Lions Club Kraków Stare Miasto oraz Urszuli Ciołeszyńskiej z Lions Club Opole nawiązano współpracę z Okręgiem Opolskim Polskiego Związku Niewidomych. W efekcie Okręg zorganizował w dniach od 3 do 5 września 2019 r. I Ogólnopolski Przegląd Piosenki Osób Niewidomych, którego finałowy koncert odbył się w Sali Kameralnej Narodowego Centrum Polskiej Piosenki w Opolu. Szerzej o tym konkursie można przeczytać w innych publikacjach (J. Rodzewicz, „Śpiewem zjednać sobie ludzi”, „Pochodnia – magazyn społeczny PZN”, nr 5/932/2019, s. 15–17; W. Ożga, „I Ogólnopolski Przegląd Piosenki Osób Niewidomych (OPPON) – Opole 2019. Czas dla wokalistów”, „Niepełnosprawni Tu i Teraz”, nr 3/105/2019, „Dodatek Dobre Praktyki…”, s. 4–6), tutaj przypomnimy tylko, że spośród 15 uczestników koncertu finałowego profesjonalne Jury wyłoniło trzy wokalistki: Patrycję Baczyńską, Oliwię Maciejuniec i Annę Wereszczyńską, które reprezentowały Polskę w czasie tegorocznej edycji Lions Festival. Żaden wykonawca z Polski nie mógł zatem zgłosić się bezpośrednio do Krakowa, tylko musiał wcześniej wziąć udział w Przeglądzie w Opolu. Zagwarantowało to wysoki poziom wykonawców reprezentujących Polskę, co – jak wyjaśni się za chwilę – bezpośrednio przełożyło się na ocenę Jury Festiwalu. Ostatecznie do Krakowa nie dojechało troje uczestników: wokalistka z Grecji, zespół z Ghany i wokalista z Mongolii. W konsekwencji w koncertach eliminacyjnych wystąpiło 22 wykonawców: 20 solistów, w tym trzy wymienione wyżej wokalistki z Polski, oraz dwa zespoły: z Gruzji i Irlandii.
Festiwal rozpoczął się dwoma eliminacyjnymi koncertami w Radiu Kraków, które poprowadził Damian Pancerz. W czwartek, 14 listopada, o godzinie 18.00 odbył się pierwszy koncert. Wystąpiło w nim 11 wykonawców (kolejność wg występu na scenie): Clair Butler (Irlandia), Roberto Alejandro Fontanellaz (Argentyna), Ankur Gupta (Indie), Aunor Zeneli (Kosowo), Dagmar Sýkorová (Czechy), Anna Wereszczyńska (Polska), Chetna Nagpal (Indie), Oksana Chuchunkova (Rosja), Izabela Ihnatiuc (Włochy), Patrycja Baczyńska (Polska), Omar Taki (Maroko).
Następnego dnia, w piątek, 15 listopada, w tym samym miejscu i dokładnie o tej samej porze rozpoczął się występ kolejnych 11 wykonawców (kolejność wg występu na scenie): Zaal Devadze (Gruzja), Fabrice Morandeau – FaMo (Francja), Rebecca Kelly (Irlandia), Simonia Khvicha (Gruzja), Már Gunnarsson (Islandia), Oliwia Maciejuniec (Polska), Tatia Mamukashvili (Gruzja), Classic Harmony (Irlandia), Daisy Opdenbeeck (Belgia), Maria Vittoria Tranquilli (Włochy), Reliqvia (Gruzja).

Gwiazdy w Jury
Organizatorzy zadbali również o powołanie profesjonalnego Jury. W jego skład weszli: Sean Olohan (przewodniczący), Maarten Willms oraz Krzysztof Szwajgier. Sean Olohan to pochodzący z Irlandii utalentowany muzyk, autor tekstów i wokalista. Maarten Willms z Holandii pracuje w ogólnokrajowej organizacji Royal Dutch Visio jako nauczyciel edukacji specjalnej. Visio to centrum wiedzy dla osób niewidomych i słabowidzących w każdym wieku, w tym osób z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Działania tej organizacji mają m.in. na celu umożliwienie osobom z dysfunkcją wzroku niezależnego życia, nauki i pracy oraz upowszechnianie wiedzy specjalistycznej w tych dziedzinach. Krzysztof Szwajgier to polski kompozytor (m.in. muzyki teatralnej i filmowej), wykładowca, teoretyk muzyki. W latach 1970–1982 kierownik muzyczny i współtwórca spektakli Teatru STU w Krakowie. Współtwórca wielu premier w teatrach polskich i zagranicznych, jak również wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Muzycznej i Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Estetycznego i Komitetu Repertuarowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Po zakończeniu dwóch koncertów w Radiu Kraków jurorzy wybrali tylko 10 wykonawców, którzy wystąpili 16 listopada w koncercie galowym w legendarnym, krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Byli to (kolejność wg występu na scenie): Reliqvia (Gruzja), Izabela Diana Ihnatiuc (Włochy), Patrycja Baczyńska (Polska), Ankura Gupta (Indie), Tatia Mamukashvili (Gruzja), Anna Wereszczyńska (Polska), Már Gunnarsson (Islandia), Oliwia Maciejuniec (Polska), Daisy Opdebeeck (Belgia), Classic Harmony (Irlandia).
Warto dodać, że skład listy finałowej uczestników koncertu galowego do ostatniej chwili nie był znany. Nie został on nigdzie udostępniony, a wykonawców publiczność poznała dopiero wówczas, gdy zaprezentowali się na scenie Teatru. Ogromne zadowolenie polskiej publiczności wywołał fakt, że w finałowej dziesiątce znalazły się wszystkie trzy wokalistki, które w koncertach eliminacyjnych reprezentowały Polskę, laureatki I Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Osób Niewidomych w Opolu. Nie było to wcale takie oczywiste, bo poziom wszystkich wykonawców był wysoki lub bardzo wysoki. Jurorzy na pewno mieli trudny wybór, bo przecież musieli wyłonić finałową dziesiątkę spośród artystów reprezentujących różne style i kultury muzyczne. Wyboru nie ułatwiał też zapewne fakt, że w grupie 22 artystów znalazło się 20 solistów i dwa kilkuosobowe zespoły. Tym bardziej cieszy zakwalifikowanie wszystkich trzech Polek do finału czwartej edycji World Song Festival for the Blind „Sounds from the Heart”.

Finał finałów
Koncert finałowy, który poprowadzili Jerzy Kulikowski i Agnieszka Nowińska, rozpoczął się nieco wcześniej niż koncerty w Radiu Kraków, bo o godzinie 17.30. Przepiękna, trzypoziomowa, klimatyzowana widownia Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, mogąca pomieścić ok. 600 osób, została wypełniona prawie do ostatniego miejsca. Przybyło wielu znamienitych gości, w tym przedstawiciel klubów Lions z całego świata z Gudrun Yngvadottir z Islandii, byłą prezes Lions Club International na czele. Koncert otworzył występ gościa specjalnego, Agaty Zakrzewskiej, uczestniczki pierwszej edycji Festiwalu. Następnie na scenę zaproszono Mariusza Szeiba, koordynatora projektu charytatywnego Freedom Charity Run, który wręczył czek na kwotę 30 tys. zł Marcinowi Dębskiemu, pełniącemu obowiązki dyrektora Zespołu Szkół i Placówek „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie przy ul. Tynieckiej 6. Po tym miłym akcencie rozpoczęły się występy artystów finałowej dziesiątki. Każdy poprzedzony był przygotowaną wcześniej multimedialną prezentacją, w której wykonawcy powiedzieli kilka słów o sobie. Po występie całej dziesiątki ogłoszono kilkunastominutową przerwę. W tym czasie publiczność mogła głosować na swojego faworyta, dla którego została przewidziana specjalna nagroda w tej kategorii. Zaraz po zakończeniu przerwy, ale jeszcze przed ogłoszeniem wyników, zaśpiewali kolejni goście specjalni koncertu: Przemysław Cackowski z Polski, laureat poprzedniej edycji Festiwalu, oraz zaprzyjaźnieni z Festiwalem czescy artyści – Radek Žalud i Peter Bazala. Po tych występach wręczono nagrody specjalne (kolejność przypadkowa): Ankura Gupta (Indie) – Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa, Oliwia Maciejuniec (Polska) – Nagroda Radia Kraków, Tatia Mamukashvili (Gruzja) – Nagroda Bractwa Kurkowego, Daisy Opdebeeck (Belgia) – Nagroda Marszałka Województwa Małopolskiego, Reliqvia (Gruzja) – Nagroda Komitetu Organizacyjnego Festiwalu, Izabela Diana Ihnatiuc (Włochy) – Nagroda Centrum Macierz Polonii, Anna Wereszczyńska (Polska) – Nagroda Stowarzyszenia ZAIKS oraz Nagroda Okręgu Opolskiego Polskiego Związku Niewidomych, Már Gunnarsson (Islandia) – Nagroda Dziennikarzy.
Po wręczeniu nagród na scenę zaproszono wszystkich członków Jury, którzy ogłosili werdykt, zgodnie z którym trzy pierwsze miejsca przyznano następującym wykonawcom: miejsce I – zespół Classic Harmony z Irlandii (1000 euro, dyplom i statuetka), miejsce II – Patrycja Baczyńska z Polski (750 euro, dyplom i statuetka), miejsce III – Már Gunnarsson z Islandii (500 euro, dyplom i statuetka).
Na koniec wręczono specjalną Nagrodę Publiczności, którą otrzymał laureat III miejsca oraz Nagrody Dziennikarzy, Már Gunnarsson z Islandii. Koncert zakończył się wspólnym odśpiewaniem przez wszystkich artystów hymnu Festiwalu pt. „Winners”. Następnie wykonawcy wraz z osobami towarzyszącymi oraz zaproszonymi gośćmi udali się na uroczysty bankiet do Hotelu Galaxy. Był to czas na rozmowy, pierwsze podsumowania i wymianę wrażeń.
Czas podsumowań

W czasie trzech koncertów Festiwalu, które były bezpłatne, wykonawcom towarzyszyła krakowska orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała. Aranżacje wszystkich utworów przygotował Hadrian Tabęcki, dyrektor artystyczny i główny aranżer wydarzenia. Organizację Festiwalu trudno byłoby sobie wyobrazić bez koordynatorów całego projektu: Agnieszki Góralczyk i Damiana Pancerza. Takie osoby rzadko widuje się na scenie lub w świetle reflektorów, ale to one odpowiadają za całą logistykę tego typu przedsięwzięć, które bez ich pracy i zaangażowania w zasadzie nie mogłyby się odbyć.
Festiwal był wyjątkowym wydarzeniem. Niewątpliwie przyniósł on wszystkim uczestnikom i publiczności niezapomniane wrażenia i emocje. Niewidomi i słabowidzący artyści z wielu krajów świata mieli okazję zaśpiewać przy akompaniamencie profesjonalnej orkiestry symfonicznej na dużej scenie. Trzy festiwalowe dni w Krakowie były też szansą na spotkanie wielu ludzi pełnych pomysłów, pasji i chęci do działania. Organizatorzy zagwarantowali też uczestnikom udział w warsztatach muzycznych i zwiedzanie Krakowa. Należy podziękować wszystkim wspaniałym ludziom zaangażowanym w organizację wydarzenia oraz wokalistom i muzykom, którzy wzięli w nim udział. Gratulacje należą się również zwycięzcom czwartej edycji Festiwalu oraz wszystkim wyróżnionym nagrodami specjalnymi. Może tylko cieszyć fakt, że organizatorzy już ogłosili datę piątej, jubileuszowej edycji Lions World Song Festival for the Blind, która odbędzie się w dniach 18–20 listopada 2021 r. A zatem… do zobaczenia w Krakowie!