skocz do treści

Pochodnia - Miesięcznik społeczny Polskiego Związku Niewidomych

Zdrowie

Wielkie poruszenie Anna Kowalska

Wiosna – przebudzenie do życia. Czyli? Czyli do ruchu. Czyli? Czyli do zmiany. Będą liście – oczywiście. Będzie trawa – miękka sprawa. Aż człowieka nosi, żeby wyjść. Bo i te liście, i ta trawa i te ptaki zapraszają i wygrywają z komputerem i serialem każdej produkcji. Aż korci, żeby zobaczyć, czy już pąki są na drzewach, czy słońce tylko przez szybę tak grzeje. Nie korci? E tam, nie wierzę. Wiosna to wielkie poruszenie. Wiosną człowiek chce działać, zmieniać, a nie zalegać przed telewizorem z paczką chipsów. Właśnie wiosną idzie wielkie sprzątanie, odchudzanie, planowanie. Zrzucamy czapki, kurtki, zimowe buty. A człowiek lżejszy, to i chętniejszy do działania. Dobry to czas, żeby wstać i iść. Dokąd? To już zgodnie z upodobaniem. Jedni wybiorą las, inni zaplanują zwiedzanie nieznanego miasta. A jeszcze inni przypomną sobie o rowerze, który marzł zimą samotnie w piwnicy. A teraz chętnie wygrzałby się na słońcu i pognał w dal z właścicielem na siodełku. Wszyscy proponują nam książki na zimowe wieczory, ale czy kto poleca książkę na wiosnę? Wiosna ma tyle do zaoferowania, że książki muszą się zadowolić swoim towarzystwem i czekać grzecznie na półkach. Bo ruch fizyczny jest jak prąd elektryczny. Jedna wycieczka sprawia, że ciągnie nas na drugą. Aktywność fizyczna pomaga nam zadbać o ciało i ducha, bo w ruchu spala się to, co szkodliwe, niepotrzebne, zostaje to, co mocne i wartościowe. Aktywność fizyczna poprawia stan zdrowia na wiele sposobów: obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, zwiększa ilość masy kostnej, chroni przed osteoporozą, nasila spalanie kalorii, sprzyja obniżeniu masy ciała i utrzymaniu pożądanej wagi, poprawia krążenie i przemianę materii, zmniejsza apetyt, pomaga w redukcji masy tłuszczowej, zaopatruje tkanki w tlen, pomaga w odprowadzaniu z nich dwutlenku węgla, spowalnia proces starzenia się organizmu, korzystnie wpływa na samopoczucie, rozprasza stany depresyjne. Poza tym podczas ćwiczeń nasz organizm wytwarza endorfiny, czyli hormony szczęścia, które mają działanie przeciwbólowe i moc wprawiania nas w błogostan.
Warto zapamiętać, że pobudzenie organizmu ćwiczeniami trwa jeszcze przez 48 godzin po zakończeniu wysiłku. Oznacza to, że najpierw ćwiczysz, a potem oglądasz telewizję, a twój organizm pracuje na utrzymanie odpowiedniej wagi i zdrowia. Ćwiczenia fizyczne są doskonałe na intelektualne zmęczenie. A odpoczynkiem po ciężkiej fizycznej pracy będzie intelektualna łamigłówka lub książka. Ruch fizyczny – rzecz dla organizmu naturalna, został podniesiony do rangi aktywności oprawionej w modne, a czasem kosztowne dodatki. Wypada korzystać z klubów fitness lub wyjechać na narty. Elegancko jest bowiem pochwalić się posiadaniem dobrego sprzętu. Najpierw wsiedliśmy do samochodów, skorzystaliśmy z wszelkiego technicznego dobrodziejstwa, żeby teraz z klasą i wstydem ukrywanym pod makijażem z nich wysiadać i rozprostowywać kości przy pomocy nordic walking.