skocz do treści

Pochodnia - Miesięcznik społeczny Polskiego Związku Niewidomych

Na bieżąco

9 lutego 2012, 12:45 RNIB Pozywa Bmibaby do sądu

Największa organizacja działająca na rzecz osób z dysfunkcją wzroku w Wielkiej Brytanii – RNIB – pozywa tanie linie lotnicze Bmibaby. Powodem jest brak zapewnienia dostępności serwisu www dla klientów z dysfunkcją wzroku.
Na swojej stronie internetowej firma Bmibaby LTD nie wdrożyła istotnych zmian umożliwiających osobom z uszkodzonym narządem wzroku swobodne wyszukiwanie niezbędnych informacji oraz rezerwację lotów on-line; aby zarezerwować bilet lub sprawdzić połączenie lotnicze osoby z dysfunkcją wzroku są zmuszone do korzystania z płatnej infolinii.
W 2010 r. linie lotnicze Bmibaby zostały poinformowane o problemach związanych z dostępnością serwisu www. Wtedy to RNIB dowiedział się o nich od poirytowanych klientów, którzy nie byli w stanie rezerwować biletów lotniczych online.
Jedną z rozgoryczonych klientek jest niewidoma Alexandra z Lougborough: „Często muszę rezerwować loty. Chciałam również zrobić niespodziankę swojemu mężowi, zorganizować gdzieś weekend i zarezerwować lot. Niedostępność serwisu mi to utrudniła. Z powodu zwiększenia wydatków nie chciałam korzystać z płatnej infolinii. Zanim podejmę właściwą decyzję chciałabym mieć swobodę wyboru w porównaniu lotów i cen.”
„Uważam, że osoby niewidome są pozbawione możliwości swobodnego wyboru sposobu rezerwacji. Myślę, że osoby niepełnosprawne nie są postrzegane jako lukratywny rynek, firmy nie uważają nas za nowych lub powracający klientów”.
Kolejnym zawiedzionym klientem jest Ian: „Jestem prezesem organizacji charytatywnej w Szkocji. Potrzebuję rzetelnego i dostępnego serwisu za pomocą którego mógłbym znajdować informacje i dokonywać rezerwacji lotów na regularne spotkania w Anglii. Bardzo irytuje mnie, że strona jest wciąż niedostępna z uwagi na fakt, że problem ten został podniesiony w 2010 r”.
Mimo otrzymania porad i zaleceń od ekspertów oraz pełnej oceny dostępności przeprowadzonej przez RNIb firma Bmibaby nadal nie wdrożyła zalecanych zmian. Dlatego RNIB pozwał Bmibaby.
Hugh Huddy z RNIB, specjalista ds. społeczeństwa włączającego powiedział: „niewidomi i słabowidzący klienci, tak jak inni, zasługują na to, by mieć prawo dostępu do najatrakcyjniejszych ofert rezerwacji w internecie proponowanych przez Bmibaby. Dlaczego osoby z uszkodzonym wzrokiem zostają zmuszane do korzystania z infolinii? Dlatego, że firmy nie traktują poważnie standardów dostępności”.