skocz do treści

Pochodnia - Miesięcznik społeczny Polskiego Związku Niewidomych

Kultura

W teatrze wyobraźni Małgorzata Modrzyńska

W sali panuje półmrok, a dominującymi kolorami są czerń i szarość. Jedynie podłogę, która stanowi centrum wydarzeń, oświetlają reflektory. Dzieci – wraz z rodzicami, którzy również aktywnie uczestniczą w warsztatach – siadają w kole. I tylko rekwizyty zmieniają się w zależności od tematyki zajęć. Tak wygląda oprawa warsztatów „CYK-CY-RYK Otwieramy teatr” skierowanych do dzieci – również tych z dysfunkcjami – które organizuje Wrocławski Teatr Lalek w ramach Pracowni działań włączających „Teatr otwarty”. Zajęcia ruszyły w maju tego roku i odbywają się raz w miesiącu, a odbiorcami są dzieci z konkretną niepełnosprawnością. Na zmianę – raz z dysfunkcją wzroku, kolejny raz z dysfunkcją słuchu. Co oczywiście nie oznacza, że prowadzący zamknięci są na dzieci z niepełnosprawnością wzroku podczas zajęć przeznaczonych dla tych z dysfunkcją słuchu i odwrotnie. Można malucha zapisać na każde warsztaty, jeśli tylko ma on ochotę. Jednak podczas zajęć skierowanych do dzieci z dysfunkcją wzroku nie ma tłumacza migowego. Poza dziećmi z niepełnosprawnościami w warsztatach uczestniczą również ich pełnosprawni rówieśnicy. Zajęcia skierowane są do dwóch grup wiekowych – przed południem dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat, a chwilę po nich dla troszkę starszych – od 6 do 8 lat. Warsztaty trwają godzinę. Każdy inspirowany jest spektaklem, który gościł na deskach Wrocławskiego Teatru Lalek.

Pełna treść artykułu dostępna w aktualnym wydaniu.