skocz do treści

Pochodnia - Miesięcznik społeczny Polskiego Związku Niewidomych

Cywilizacja

Internet to brzmi dumnie Rafał Kanarek

Zamienić mury uniwersyteckie na wirtualne zasoby uczelniane i rozpocząć edukację przez Internet. Na takie rozwiązanie, alternatywne dla tradycyjnej formy kształcenia, decyduje się coraz więcej osób. Czy jednak osoby z dysfunkcją wzroku mogą w pełni skorzystać z dobrodziejstw takiej oferty? Czy taka edukacja ma w ogóle sens?
Możliwość nauki przez Internet dostępna jest w Polsce od 10 lat. To wtedy wprowadzono w naszym kraju przepisy pozwalające na taką formę kształcenia. Od tamtej pory coraz więcej uczelni otwiera swoje kierunki lub tworzy grupy zajęciowe właśnie w takiej formule, np. Uniwersytet Warszawski oferuje na swoich platformach internetowych część kursów ogólnouniwersyteckich, a także całe kierunki. Przeważnie są to studia podyplomowe, choć dana została również możliwość wirtualnego uczenia się na poziomie licencjackim i magisterskim. Globalna sieć wkroczyła zatem do sal wykładowych; zamiast ławki, stosu odbitych na ksero skryptów wszystkie niezbędne materiały mamy na dysku komputera lub nawet na serwerze. Takie rozwiązanie jest zresztą bardzo korzystne – do takich materiałów zawsze możemy wrócić.

Dostępne czy nie?
Jeśli przejrzymy wiadomości umieszczone na stronach www uczelni oferujących studia internetowe to znajdziemy podobnie podaną informację - studia takie przeznaczone są dla osób, które mieszkają z dala od ośrodków akademickich np. za granicą i dla osób, których problemy zdrowotne uniemożliwiają podjęcie studiów w sposób tradycyjny. Studia w formule przez Internet polecane są również młodym rodzicom wychowującym swoje pociechy, gdyż elastyczność uczestnictwa w zajęciach pozwala pogodzić obowiązki domowe z pogłębianiem wiedzy. O niewidomych nie mówi się w oficjalnych komunikatach ani słowa. Najlepiej więc, jeszcze przed rozpoczęciem nauki, osobiście wszystko sprawdzić.
Ważnym kryterium dla osób z dysfunkcją wzroku jest dostępność platformy internetowej oraz materiałów, z którymi należy się zapoznać podczas studiów. Jeśli okaże się, że materiały lub strona nie są dostępne, cały plan ukończenia studiów spali na panewce. Dlatego też przed podjęciem studiów należy zorientować się, czy dana platforma jest dostępna.
Jeśli chodzi o materiały, tu sprawa jest nieco bardziej złożona, gdyż każdy z wykładowców przygotowuje je w dogodny dla siebie sposób. Czasem są to wykłady zapisane w pliku tekstowym, innym razem wykresy lub materiały multimedialne, również te do pobrania z serwisów zewnętrznych. Pliki tekstowe czy tekst zapisany w pliku pdf nie będą stanowić większego problemu. Trudności należy się za to spodziewać w sytuacji, gdy osoba z dysfunkcją wzroku otrzyma, podobnie jak inni studenci, prezentację, narysowane wykresy lub inne pliki wizualne.
Niewątpliwym plusem studiów przez Internet jest to, że niemal wszystkie treści są podane na tacy. Tym samym nie musimy tracić czasu na kserowanie, skanowanie itp., a materiały udostępniane przez wykładowców są przeważnie cały czas dostępne i możemy łatwo je dostosować do swoich potrzeb, np. czytać brajlem lub wydrukować w powiększeniu.

Jak to działa?
Studia w wirtualnej sali wykładowej polegają przede wszystkim na regularnym odwiedzaniu platformy internetowej danego kierunku. Na samym początku student otrzymuje login i konto, albo zakłada takie konto podczas rejestracji (zależy to od rozwiązań administracyjnych danego kierunku). Po rozpoczęciu cyklu dydaktycznego student lub słuchacz obowiązany jest do „przerabiania” danej partii materiału w określonym czasie np. 10 dni lub 2 tygodnie od udostępnienia wykładu. Po tym czasie rozwiązanie danego testu lub wykonanie zadania staje się niemożliwe. Prócz tego uczestnik tego typu studiów bierze udział w różnego rodzaju forach, chatach itp. Ich ilość zależy od wybranego kierunku.
Wirtualne studia wymagają natomiast silnej determinacji i samodyscypliny, gdyż trudniej jest uczestniczyć w czymś, co nie wymaga wychodzenia z domu, pojawiania się na wykładach i ćwiczeniach rozpoczynających się o określonej godzinie.
Przeważnie każdy z kierunków studiów oferowanych przez Internet zakłada 2 lub 3 zjazdy w danym cyklu zajęć. Niektóre ze zjazdów są jednodniowe, inne trwają kilka dni i mogą się kończyć zaliczeniem przedmiotu. By uniknąć rozczarowania, przed podjęciem studiów należy dokładnie zapoznać się z informacjami o warunkach zaliczenia, gdyż dobrze przygotowane i prowadzone studia powinny uwzględniać terminarz zajęć „w realu” oraz warunki zaliczeń przedmiotów.
Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy warto studiować przez Internet. Studia w takiej formule mają wiele zalet, ale również i wady, często niezależne od naszej determinacji. Wśród zalet należy wymienić po pierwsze fakt, że studia takie pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Czas, bo nie traci się go na przejazdy z domu na wykłady; pieniądze, gdyż studia takie są znacznie tańsze w porównaniu ze stacjonarnymi, a dodatkowo nie ponosimy kosztów związanych z wyżywieniem i zakwaterowaniem w ośrodku akademickim.
Do wad należy zaliczyć fakt stosunkowo rzadkiego kontaktu z wykładowcami. Musimy się również liczyć z tym, że czasem mogą wystąpić niezależne od nas problemy techniczne, które przyprawić mogą nas o ból głowy. Jeżeli jednak administratorzy serwisu zadziałają szybko, a w nas jest wiele siły woli, nie ma co się stresować.
Trzeba też pamiętać o systematyczności. Na samym początku większość wirtualnych studentów jest bardzo aktywna, gdyż internetowy sposób pogłębiania wiedzy jest wciąż nowy i atrakcyjny, po pewnym czasie nadchodzi jednak spadek formy, co może rzutować na nasz wynik końcowy.
Studia przez Internet mogą okazać się fajną przygodą z nauką. Jeśli jest w nas dużo determinacji i samodyscypliny, a także gdy w miarę swobodnie potrafimy buszować w Internecie i, co najważniejsze, jeśli naprawdę odpowiada nam dany kierunek.