skocz do treści

Pochodnia - Miesięcznik społeczny Polskiego Związku Niewidomych

Rozmaitości

Jesienne smaki Ewa Maksymowicz

Doskonałym sposobem na jesienną szarugę jest smaczny posiłek w dobrym towarzystwie. Bogaty wybór sezonowych warzyw sprawia, że gotowanie jest łatwe, szybkie i tanie. Posiłki są bogate w sole mineralne i witaminy. Niektóre podane przeze mnie przepisy można przygotować na dwa sposoby: z mięsem lub bez. Mam nadzieję, że każdy z Państwa znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.
Na prośbę czytelników zdradzam przepis na mój sławetny domowy smalec.

Sałatka z fetą
Składniki: 1 sałata lodowa, 2-3 pomidory, 1 mała, czerwona papryka, 1 cebula cukrówka, 1 torebka zielonych oliwek, ser feta, 6 łyżek oliwy z oliwek lub oleju z pestek winogron, szczypta cukru i sól ziołowa do smaku.
Sałatę umyć i porwać palcami na drobne kawałki. Paprykę umyć, usunąć gniazdo nasienne, pokroić w zapałki. Pomidory umyć, usunąć szypułkę, pokroić w cienkie półplasterki. Cebulę obrać, umyć, pokroić w piórka i ugnieść ze szczyptą cukru. Oliwki wyjąć z torebki i lekko wycisnąć z soku. Tak przygotowane składniki wymieszać w dużej, najlepiej szklanej misce, dodając szczyptę soli ziołowej i olej. Na wierzchu sałatki ułożyć pokrojony ser feta. Sałatkę należy przygotować bezpośrednio przed spożyciem. Uwaga! Oliwki można zastąpić pokrojonymi w kostkę kiszonymi ogórkami.

Zupa krem
Składniki: 1 duża cukinia ok. 2 kg, 10 suszonych śliwek kalifornijskich, 1 marchew, 1 pietruszka, 1 cebula, biała część pora, 3 ząbki czosnku, olej do smażenia, 1 kostka bulionu z warzyw, ziarenka smaku, pieprz ziołowy.
Wszystkie warzywa umyć, obrać, z cukinii usunąć pestki i pokroić w dużą kostkę. Do garnka włożyć cukinię, śliwki, kostkę bulionu, zalać 3 szklankami wody i gotować 15 minut. Pozostałe warzywa podsmażyć na oleju i przełożyć do garnka. Gotować wszystkie składniki jeszcze około kwadransa, a potem zmiksować. Przyprawić do smaku. Podawać z groszkiem ptysiowym lub grzankami.
Wykonanie grzanek: 4 kromki chleba pokroić w kostkę i usmażyć na oleju z dodatkiem czosnku.

Zupa z porów
Składniki: 4 pory, 1 marchew, 5 ziemniaków, 30 dag mielonego mięsa z łopatki, 1 kostka serka topionego o smaku grzybowym lub śmietankowym, 1 łyżka bułki tartej, 2 łyżeczki suszonych pomidorów, 2 kostki rosołowe – indyk z warzywami, kucharek i pieprz.
Do garnka wlać 1,5 l wody, wrzucić kostki rosołowe i pokrojone w kostkę białe części porów. Gotować 15 minut. W tym czasie mięso dokładnie wymieszać z bułką i przyprawami. I formować malutkie kuleczki. Marchew i ziemniaki obrać i pokroić w kostkę. Wszystko wkładać po kolei do zupy i gotować jeszcze 15 minut. Pod koniec gotowania dodać rozdrobniony na małe kawałki serek i suszone pomidory.
W wersji wegetariańskiej mięso zastąpić pieczarkami. Pieczarki umyć, pokroić w plasterki i usmażyć na złoty kolor, dodać do zupy po wyłączeniu płomienia, żeby nie zmiękły.

Baba kartoflana
Do upieczenia baby potrzebne sà: 2 kg ziemniaków, 3 duże cebule, 3 jaja, 5 łyżek kaszy manny, ¾ szklanki mleka, 40 dag wędzonego boczku lub podgardla, 6 łyżek oleju, pieprz ziołowy, 1 łyżka majeranku i 1 łyżka kucharka.
Odkroić skórę z boczku i pokroić w kostkę. Na patelni rozgrzać 6 łyżek oleju i na wolnym ogniu podsmażyć boczek. Dodać pokrojoną w kostkę cebulę i dusić aż zmięknie. Posypać wszystko szczyptą kucharka, pieprzu i majeranku, żeby nabrało smaku. Pozostawić do wystygnięcia. Ziemniaki umyć, obrać i zetrzeć na tarce lub w melakserze. Dodać kaszę manną, mleko, roztrzepane widelcem jaja, resztę przypraw i wystudzony boczek z cebulą. Masę przelać do naczynia żaroodpornego lub blachy wysmarowanej olejem i posypanej tartą bułką. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec około 2 godzin w temperaturze 200o C.
Baba ziemniaczana doskonale smakuje z kwaśną śmietaną. W wersji wegetariańskiej zamiast boczku można dodać pieczarki oraz podwoić ilość oleju, żeby ziemniaki nie smakowały jak wióry. Następnego dnia można ją odsmażać na patelni lub podgrzać w mikrofalówce.

Kurczę w warzywach
Składniki: 4-6 wyfiletowanych udźców z kurczaka, 1 młoda cukinia, 2 marchewki, 2 duże cebule cukrówki, serek topiony ziołowy, mleko, sól ziołowa, słodka papryka, biały pieprz, olej do smażenia.
Drób opłukać, osuszyć ręczniczkami i oprószyć przyprawami. Wstawić do lodówki na dwie godziny. W tym czasie umyć warzywa, obrać i pokroić w plasterki. Jeśli cukinia jest młoda i wąska nie obieramy skórki. Na rozgrzanym oleju obsmażyć mięso. Dodać warzywa i dusić pod przykryciem 15 minut. Na wierzchu ułożyć pokrojony w plastry ser, wlać kilka łyżek mleka i dusić do momentu, kiedy rozpuści się ser. Można podawać z ryżem lub makaronem. Wersja dla wegetarian: zamiast drobiu usmażyć filety z mintaja lub pangi. Warzywa przygotować na drugiej patelni i połączyć przed podaniem.

Smalec domowy
Składniki: 0,5 kg słoniny, 30 dag wędzonego podgardla, 1 kostka smalcu, 3 cebule, 3 ząbki czosnku i przyprawy do smaku. Proponowane przeze mnie przyprawy to: kucharek, rozmaryn, pieprz, delikat do mięs, majeranek, sól ziołowa.
Słoninę i podgardle zemleć przez sito o dużych oczkach. Na rozgrzaną patelnię włożyć słoninę oraz smalec i wytapiać ją na małym ogniu. Do skwarek dodać podgardle i zwiększyć płomień. Kiedy skwarki zaczną się rumienić dodać pokrojoną w kostkę cebulę. Dusić do momentu, kiedy cebula zacznie się lekko złocić. Wyłączyć płomień i dopiero wtedy dodać wyciśnięty przez praskę czosnek oraz przyprawy i dokładnie wymieszać. Smalec przelać do słoików lub kamiennych garnków. Przechowywać w lodówce. Przydatność do spożycia około 1 miesiąca.
Uwaga! Bardzo ważne jest, żeby nie przypalić skwarek przed dodaniem cebuli, ponieważ będą twarde, a smalec straci konsystencję pasztetu. W mojej magicznej kuchni czuwa nad tym mój Mąż.